Thirza, Milan en Papa in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Thirza Veldhuizen - WaarBenJij.nu Thirza, Milan en Papa in Lima - Reisverslag uit Lima, Peru van Thirza Veldhuizen - WaarBenJij.nu

Thirza, Milan en Papa in Lima

Door: Jan Albert Veldhuizen

Blijf op de hoogte en volg Thirza

10 Juni 2013 | Peru, Lima

Aangezien papa de afgelopen week elke dag een verslag heeft gemaild naar oma en Cin, leek het mij wel zo makkelijk om deze gewoon te uploaden!

4.00 klaar wakker. De jetlag doet zn werk, 7 uur tijdsverschil dus het is al 11 uur in NL. Na een uur overweeg ik een boek te gaan lezen maar het volgende moment is het 7 uur. Toch nog in slaap gesukkeld! Milan lag al die tijd lekker te snurken naast me, die is het gewend om tot een uur of 2 in zn bed te liggen!

Na een karig ontbijt bestaande uit coca thee sinaasappelsap croissantje 1 wit bolletje met boter en 2 soorten jam wo abrikozen wat ik echt niet lekker vind (ik mis mn hagelslag!) wandelen we met Thirza naar het Kennedy Parque. Daar zitten we lange tijd op het terras aan de cappuccino en cola (Milan). Lekker bijkletsen en genieten van de mensen om ons heen. Het zonnetje schijnt uitbundig maar de terrassen zijn hier helaas allemaal overdekt. Overal op straat, in het park, bij stoplichten etc staan mannetjes en vrouwtjes in uniform met een volstrekt onduidelijke functie. De verborgen werkeloosheid is hier gigantisch! Iedereen probeert handel te drijven op straat met kleine ijscokarretjes, fruitstalletjes en ook een mannetje met allerlei internationale kranten onder zn arm. Ik ontdek de Volkskrant dus ben wel geïnteresseerd tot ik ontdek dat het die van donderdag is. Hij tovert die van vrijdag ook ineens uur de stapel maar die heb ik al in het vliegtuig gelezen. We spreken af voor morgen, de Volkskrant van zaterdag is mine!

De reis met de bus is ook een mooie ervaring. Helemaal volgepropt en hij stopt elke 100 meter. Het mannetje brult wat onduidelijke teksten en dan stappen er weer een paar naar buiten en naar binnen. 45 minuten in de bus voor 1 Sol (30 cent), op het jaartje staat overigens 1, 50 maar dat interesseert niemand.
We stappen per ongeluk 1 halte te laat uit. Net over een lange brug. En daar begint een nieuwe wereld, nl die van de sloppenwijken. Wat een ongelooflijke bende en armoe. Ik maak snel een foto met mijn zeer gewilde Samsung en wegwezen hier. Snel de brug over naar de "bewoonde" wereld!
We lunchen vlakbij de Plaza Major, het bekendste plein van Lima met een schitterende kathedraal en andere mooie gebouwen. Daarna wat fotoshoots en wat rondgewandeld. Terug maar net de taxi. Na wat onderhandelen komen we op 13 Sol uit (4 euro).

In de avond hebben we afgesproken met Stephan, een Nederlandse vriend en medestudent van Thirza. Hij is jarig dus gaan we met hem wat drinken en uit eten. Er zou ook nog een Nederlandands meisje meegaan maar die voelde zich niet zo lekker en Luuk is helaas op reis met zijn vriendin. Na wat biertjes op het terras gaan we op zoek naar een eetgelegenheid. Echter, het is zaterdagavond dus erg vol overal. Uiteindelijk belanden we bij een sushi tent. Na gecheckt te hebben dat er ook voor Milan wel iets te smikkelen viel zijn we daar maar gaan eten.
Volgens Cin zijn we cultuurbarbaren, eerst een soort McDonald en dan sushi, het lijkt niet op Peruaans!

Uur of half 12 thuis, doodmoe vallen we in slaap. Heerlijk 1e dagje in Lima gehad!

• 10 Juni 2013 - 18:42

Raul V.:

Verkeerd uitstappen hè? Begin te denken dat dat een specialiteit is van Thirza. Ook in Dordrecht (of all places) al eens laten zien. :-)
    Voor Peruaans eten hadden jullie weer die brug over gemoeten!

• 10 Juni 2013 - 23:46

Raul V.:

En de andere dagen dan?

• 18 Juni 2013 - 20:23

Mama:

Nounou Tirs je maakt je het er wel weer gemakkelijk vanaf hoor. Heb je de rest van de tijd dat papa en milan er waren binnen gezeten:-)